Rocrail: baanplan tekenen
Als je alles hebt ingesteld, dan is het nu tijd om je plan hier in te zetten.
Mijn advies is om het nog klein te houden en steeds uit te bereiden, dus eerst een testbaan maken en als je dit allemaal begrijpt je plan uitbreiden met meer rails en wissels. Zo houdt je het overzicht en als er iets niet goed werkt dan weet je ook wat er mis zou kunnen en kan je het probleem sneller aanpakken.
Via het menu Spoorplan, klikken we nu Bewerk scherm aan.
Je krijgt dan een nieuw pop-up, namelijk Onderdeel toevoegen. Hier staan de verschillende onderdelen in die je op het spoorplan kan tekenen.
Mocht het allemaal niet heel duidelijk zijn wat ik hier vertel, gewoon proberen. Mocht het mis gaan, klik dan degene aan die fout is en verwijder het door op de Del-toets te klikken.
Ik ga het voordoen met aardig wat foto's, hopelijk snap jullie het.
We beginnen met een blok neer te zetten, dus we klikken eerst op Blok
Klik op bovenste rechthoek en houdt het vast, sleep dan naar het raster om het ergens neer te zetten. Maakt voor dit kleine plan niet erg uit waar precies maar niet te dicht aan de kant.
Als het eerste blok er staat, zie meteen de afkorting erin staan en met bk1 erbij. De volgende blokken kan je meteen op de juiste plek plaatsen zonder te slepen, klik dus 2 vakken eronder (en niet op 1 zoals hier, dat heb ik fout gedaan) en je ziet daar meteen bk2 en bij het derde bk3 staan.
Het volgende stukje zijn de bezet melders. Klik melder in de pop-up menu.
Daarna sleep je de bovenste stukje naast de blok 1, zoals op de tekening.
Daarna klik je aan de andere kant op het blok, en dit doe je bij de andere 2 blokken ook, zodat je 6 melders er hebt staan.
Als het goed is, heb je nu 3 blokken en 6 melders getekend. Volgende stap is om 2 wissels te tekenen. Ga naar Wissel en sleep de bovenste wissel naar de locatie zoals je hierboven ziet (alleen bij jullie is zijn de blokken 1 regel lager!!)
Nu staat het wissel naar beneden gericht, en dit klopt natuurlijk niet. Klik het wissel aan die je net heb neergezet. Dan gebruik je de Alt+R toetsen (eerst de ALt toets indrukken en vasthouden en de op de R toets klikken) om het wissel te draaien. 2x als het goed is en dan staat het wel goed getekend.
Ga nu naar de Spoor en sleep het recht stukje naar de juiste plek naast blok 1. Nu hoef je alleen maar steeds 1 vakje op te schuiven en dan klikken om een nieuw stukje neer te leggen. Aan de zijkant, klikken en Alt+R om te draaien, dan onthoud het programma deze en kan je gewoon verder klikken en de zijkanten afmaken.
Nu aan de andere kant van het blok maar nu nemen we het derde wissel van boven en sleep deze naar recht van het blok met 1 blokje ruimte over gelaten.
Ook deze moet gedraaid worden. Klik dus weer op de Alt+R of klik met je rechtermuis toets op de wissel en dan naar Richting en op draaien. Zoals je ziet moet je deze actie 2x doen, dan is Alt+R een stuk makkelijker.
(Zoals je ziet, ben ik hier achter gekomen dat de baan niet goed was en heb alles op de juiste positie versleept)
Dan de bochten intekenen. Sleep de bocht naar de juiste plek. Omdat het al 1 maat is sleep ik het naar de rechterbovenhoek van de baan. Daarna klik ik een andere hoek aan en draai het stukje met ALT+R net zo lang tot het past. Dit doe ik met elke hoek, in totaal 6x dus.
We hebben dan ongeveer het volgende plaatje, ik heb alleen al de pijlen erin staan, klik op de juiste zijkant en met del toets verwijder je het rechte stukje. Aan de andere kant doe je dit ook. Sleep nu het pijl icoon naar de juiste plek en draai weer zodat de pijl de juiste kant op wijst.
Tot zo ver. Nu hebben we de juiste baan getekend en kunnen we afsluiten met in het menu te gaan naar Spoorplan en dan klikken op Bedienen.
Volgende stap is om de blokken, bezetmelders aan te melden, als je dit wilt lezen dan klik je hier.
Maak jouw eigen website met JouwWeb