Nu ik weet dat mijn Usb draadje goed werkt, ga ik weer een stapje verder met uitproberen.
Dat betekent dat ik de blokken ga maken in de rails. En dat betekent weer dat ik de rails gaat knippen (of doorslijpen) en er een draadje aan gaat solderen en deze rails met isoleren met de Marklin 74030 of gebruik maakt van krimpkous.

Hiernaast zie je de originele 74030 van Marklin. Werkt natuurlijk uitstekend maar is ook ontzettend duur!
Maar er is een goedkopere oplossing, gebruik krimpkous.
Deze kan je op verschillende plekken kopen, ik heb het in de bouwmarkt (Hornbach) gekocht voor net iets meer dan 2 euro en in dat zakje zitten er 50 stuks met een lengte van 10 cm. Je hebt z'n 5 mm per stuk nodig dus je haalt er ontzettend veel uit.

Uitleg hoe je rails knipt.

 

Als je de C-rails omdraait zie je 2 lipjes en wat ijzerwerk daaromheen. Bij het rechter lipje  zie je links een klein bruggetje zitten die contract maakt met de andere spoorstaaf. Knip je dit door, je kan het ook door slijpen met een dremel of iets dergelijks, dan haal je de verbinding weg tussen de 2 rails. Hierdoor kan je heel goedkoop een bezetmelder maken. 

 

Plaats de dremel en slijp voorzichtig de brug door. Er blijft een grote kans dat je ook wat kunstof mee slijpt maar meestal is dat niet echt heel erg. Wel goed blijven opletten dat je niet te ver gaat.

 

Na het slijpen zit het er ongeveer zo uit. En zoals je ziet heb ik ook wat kunststof geraakt.
Geen groot probleem maar let op, niet te veer gaan.
Het voordeel van slijpen is dat je meteen een groot stuk weghaalt. Bij het knippen schijnt je de brug iets weg moet buigen maar ik heb hier geen ervaring mee!

 

Daarna het draadje erop solderen.
Zelf doe ik eerst wat tin in het lipje en daarna het draadje erin in leggen als het soldeer nog warm is. 
Zoals je hier zit, ik heb nu draad gekozen met vaste kern. Voor mijn testbaan is dit niet heel erg maar je hebt wel meer kans op breuken in de draad. En dan blijf je goed zoeken naar eventueel problemen. Heb er nog geen ervaring mee maar waar ik dit draad had gekocht adviseerde mij om eigenlijk geen vaste kern te nemen maar soepele draad. Aangezien dit niet bij hun voorradig was heb ik toch gekozen voor de vaste kern. Kan ik meteen ervaring ermee krijgen :D

Op de foto's boven is te zien hoe je met krimpkous een rail kan isoleren i.p.v. de 74030 van Marklin.
1e foto: De standaard rails zoals iedereen hem ken.
2e foto: Krimpkous over de bovenste aansluiting doen.
3e foto: Afknippen, zo'n 5 tot 7 mm lang.
4e foto: hete lucht föhn erop, dit is een verf afbrander bij mij.
5e foto: De rail is geisoleerd! 
Misschien zie je het, maar op de laatste foto is het kunststof een beetje anders dan normaal. Ik heb de föhn iets te lang erbij gehouden vanwege de foto's die ik gemaakt heb. Let daar goed op, het hoeft niet lang te duren, als je het in ziet krimpen is dat als genoeg en houdt je de brander er van af.

En dan is dit het eindresultaat!!